هیچ کسی نمی تواند انکار کند که اکثر مردم زمانی که دنبال چیزی هستند ،به سراغ اینترنت میروند.استفاده از اینترنت مانند استفاده از دفترچه تلفن های قدیمی در گذشته است.چرا وقتی می شود از یک موتور جستجوی سریع مثل گوگل سوالی پرسید و به سرعت به جواب رسید،از آن استفاده نکنیم!؟

برای کسب و کارها،شما تنها کسب و کاری نیستید که در اینترنت جستجو می شوید،بنابراین میلیون ها کسب و کار دیگر در اینترنت از سراسر جهان وجود دارد.شما با داشتن یک کسب و کار کوچک که قبلا فقط برای مردم یک شهر قابل دسترسی بود،قادر به خدمات دهی به هر کسی در این سیاره خواهید بود.

پس چگونه می توانید مطمئن شوید که مردم می توانند شما را در این بازار مجازی شلوغ پیدا کنند؟ با سئو!

اگر دنبال یادگیری مهارت بهینه سازی برای موتور های جستجو هستید یا می خواهید مهارت های خود را تازه کنید،ما راهنمای خوبی برای کمک به افزایش توانایی شما در زمینه سئو در اختیارتان می گذاریم.اما اول سراغ اصول اولیه می رویم.

چگونه گوگل بهترین نتایج را شناسایی می کند؟

چگونه گوگل بهترین نتایج را شناسایی می کند؟

قبل از اینکه بتوانید وب سایت خود یا سایر محتوا ها را برای موتور های جستجو بهینه سازی کنید،به یک درک اولیه از عملکرد موتورهای جستجو نیاز دارید.گوگل به عنوان شایع ترین نمونه،40.000 جستجو در ثانیه انجام می دهد.این کار توسط کارمندان و جستجوی انسانی انجام نمی شود،پس گوگل چگونه آن را مدیریت می کند؟

موتورهای جستجو از یک سیستم خودکار استفاده می کنند که بر مجموعه ای بسیار پیچیده از فرمول های ریاضی شناخته شده به عنوان الگوریتم ها متکی است.الگوریتم ها در ساده ترین سطح،قوانینی است که به ترتیب یکدیگر را ایجاد می کنند تا پیچیده تر شوند و نتایج مورد نظر را تولید کنند.

در ابتدای عرضه اینترنت،الگوریتم های جستجو خیلی ساده تر بودند که متاسفانه منجر به سوءاستفاده برخی سایت ها می شد.

یک صفحه وب خوب که در گذشته بود،توسط الگوریتم ها براساس تعداد استفاده از کلمات کلیدی ارزیابی می شد.بنابراین اگر وب سایت خدمات مالی پنج بار کلمه “حسابداری” را استفاده می کرد و یک وب سایت دیگر آن را ده بار استفاده می کرد،وب سایتی که بیشارین استفاده را از آن کلمه کلیدی داشت،به عنوان برتر تعریف می شد و در نتایج جستجو بالاترین رتبه را کسب می کرد.متأسفانه این باعث شد که بعضی افراد یک کلمه را هزاران بار کپی کنند و آن را به سایت خود اضافه کنند تا رتبه بندی های بالاتری بدست آورند.

الگوریتم های موتورهای جستجو امروزه بسیار پیچیده تر و متنوع تر شده اند.الگوریتم ها دیگر گول نمی خورند!در حقیقت آن ها در تشخیص ربات ها یا روش های گول زننده بسیار خوب عمل می کنند.

الگوریتم ها عبارات و اصطلاحات جستجو شده را نگاه می کنند و با بسیاری از وب سایت های واجد شرایط مطابقت می دهند و سپس بازخورد های کاربران دیگر را هم بررسی می کنند.آیا نتایج جستجو برای کاربران قبلی مفید بوده یا باعث سردرگمی آن ها شده است؟به طور کلی یک موتور جستجو،برای ارائه ی نتایج بهینه به رفتار کاربران وابسته می شوند.

سئو اسرار آمیز است

بزرگترین چالش برای یافتن راه هایی برای افزایش رتبه بندی شما در موتور جستجو این است که بدانید گوگل چه کار می کند و چه کاری نمی کند.در حالی که گوگل برخی پیشنهادات را برای بهبود رتبه وب سایت ها ارائه داده است اما بخش عمده ای از تکنیک ها، مانند برخی الگوریتم ها،جزو اسرار تجاری هستند که هیچ وقت منتشر نشده اند.

بنابراین در حالی که گوگل به طور کلی توصیه های خوبی ارائه می دهد،مانند تمرکز بر محتوای با کیفیت،دقیقا به شما نمی گوید که متغیر های رتبه بندی را تغییر داده یا نداده است.

این جا است که تست شروع می شود!گوگل نه تنها جزئیات الگوریتم های سئو را منتشر نمی کند،بلکه به طور مداوم در حال بهبود و به روزرسانی آن ها است. بنابراین متخصصان سئو باید دائما دنبال کشف تکنیک های جدید باشند تا نتایج بهتری بدست آورند.آنچه در حال حاضر کار می کند ممکن است در سال های آینده کار نکند و باید تلاش کنید تا روش های جدید و بروز را پیدا کنید تا رتبه خود را حفظ یا بهبود دهید.

جمع آوری نتایج

افرادی که نعمت تیم بازاریابی و سئو را دارند،به راحتی کارهای سئو را به متخصصان خود می سپارند اما اگر تیم یا افراد متخصصی ندارید به این معنا نیست که نمی توانید سئو انجام دهید.این برای هر کسب و کار (متوسط،کوچک و…) با تست و شناسایی بهترین شیوه امکان پذیر است و فقط نیاز به علاقه،یادگیری و سرمایه گذاری در زمان است.

اگر می خواهید اثر بخشی استراتژی های سئو خود را تست کنید به ابزار و روش های مناسب اندازه گیری نیاز دارید.

ابزار های تست و بررسی سئو

از زمانی که تست و بررسی بهینه سازی موتور های جستجو مطرح شد،ابزار های زیادی ساخته و معرفی شدند که با توجه به نیاز و بودجه خود باید از آن ها استفاده کنید.

Google Search Console

بهترین ابزار گوگل سرچ کنسول است که به اسم گوگل وبمستر تولز هم شناخته می شود.این ابزار کاملا رایگان است و هیچ بهانه ای برای استفاده نکردن از این ابزار ندارید.کافی است حساب خود را ایجاد کنید و از راهنمایی های بسیار مفید در مورد این ابزار که در سایت ها منتشر شده است استفاده کنید.

سرچ کنسول ابزاری برای نظارت بر وب سایت و محتوای آن،نمایش عبارات جستجو شده،کارایی،پیوندهای خطا و سایر داده های عملیاتی است.همه ی این اطلاعات برای هر تستی که می خواهید انجام دهید ضروری است.

SEO Spider

seo spider که توسط شرکت Screaming Frog ساخته شده است،در دو نسخه منتشر شد: یک نسخه رایگان و یک نسخه اشتراکی(سالانه 160 دلار)

سئو اسپایر اساسا یک ابزار بر اساس هوش مصنوعی است.وب سایت شما را اسکن می کند و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص میکند به شما می گوید که در چه زمینه هایی قوی هستید و در چه زمینه هایی باید کار کنید.اگر نمی خواهید یک متخصص سئو استخدام کنید تا دائما وضعیت سئو ی وب سایتتان را ارزیابی کند،سئو اسپایر یک گزینه ی ایده آل است.

BuzzStream

بخش مهمی از سئوی خوب داشتن پیوندهای خوب است.هر چه بیشتر با دیگران مرتبط شوید و بیشتر به وب سایت های دیگر پیوند دهید،سایت خود را با ارزش تر می کنید و رتبه بهتری بدست می آورید.BuzzStream یک ابزار عالی برای مدیریت پیوندها و پیوند دادن آن است.این سایت 14 روز اشتراک رایگان دارد و برای فعال سازی اشتراک به صورت ماهیانه باید 24 دلار پرداخت کنید.

SEMrush SEO Toolkit

ابزار  SEMrush SEO رایگان است و یکی دیگر از جنبه های مهم دیگری از سئو را بررسی می کند:استفاده از کلمات کلیدی.استفاده از کلمات کلیدی مناسب و تکرار یا چگالی آن یکی دیگر از عوامل مهم در سئو است که اصلی برای رتبه بندی سایت است.اگر می خواهید مطمئن شوید که استفاده از کلمات کلیدی در سایت شما خوب است،SEMrush SEO ابزار خوبی است.

چند نکته برای تست سئو

اگر یک مشاور یا متخصص سئو ندارید،برای تست سئو،چند چیز را در ذهن داشته باشید:

اول،سعی نکنید الگوریتم گوگل را بیابید.تست بازی با سیستم نیست،بلکه در مورد بدست آوردن نتایج بهتر است.

دوم،خودتان آزمایش کنید.ممکن است گاهی اوقات موفقیت و گاهی با شکست مواجه شوید اما همین داده ها ،مثبت یا منفی،در نهایت به شما کمک می کنند تا تکنیک های سئوی مناسب کسب و کار خود را پیدا کنید.

سوم،بهترین راه برای انجام یک تست سئو،داشتن زمان و یک منطقه ی تست است.شما نباید به وب سایت اصلی خود صدمه بزنید،زیرا این کار به کسب و کار بالقوه شما آسیب می رساند.

بنابراین باید بخشی از سایت خود را به عنوان یک ناحیه تست انتخاب کنید،این کار مطمئن و امن تر است.چیز دیگری که باید انجام دهید این است که در زمان سرمایه گذاری کنید.هر چه زمان بیشتری به تست اختصاص دهید،داده های بیشتری دریافت خواهید کرد و نتایج بهتری بدست می آورید.

اجرای یک تست سئو

اجرای تست سئو

در یک وضعیت آزمایشگاهی ایده آل،می توانید دو نمونه یکسان داشته باشید و آزمون خود را روی یکی انجام دهید و نمونه اولی برای استفاده به عنوان مبنایی برای مقایسه کافی است و کوچکترین تغییرات قابل ارزیابی است.اما این کار با یک وب سایت قابل انجام نیست.

بنابراین بهترین کار مقایسه و مرتب سازی به ترتیب است.اگر صفحات وب مشابهی مانند یک سایت پخت و پز با دستورالعمل های بسیاری داشته باشید،می توانید تغییرات و بروزرسانی هایی در یک صفحه ،که میخواهید تست کنید، ایجاد کنید(متفاوت از صفحات دیگر و روش های قبل) و ببینید که چه اتفاقاتی می افتد.سپس در طول زمان داده ها را با هم مقایسه کنید.

اگر این روش کار کرد،نوبت به اجرا و آزمایش روی صفحات مهم تر می رسد.بنابراین قبل از شروع به نتایج جستجو و داده های موجود نگاهی بیاندازید و سپس تغییرات خود را اعمال کنید و از ابزارهای اندازه گیری بازدید،نرخ کلیک و سایر عوامل استفاده کنید.

این تغییرات حداقل یک تا دو هفته زمان نیاز دارد و در طول این مدت، به طور کامل داده ها و نتایج را مورد بررسی قرار دهید.انجام این کار در نهایت به شما یک دید واضح می دهد که تکنیک های اجرا شده کار می کنند یا نه.در حال حاضر این کار،روشی برای پیدا کردن بهترین تکنیک است و در مقیاس های بزرگ تر هم استفاده می شود.

تست و بررسی وضعیت سئو چیزی است که هر صاحب سایتی باید مرتبا انجام دهد.به خصوص زمانی که تغییری در محتوای سایت ایجاد کردید یا محتوای جدیدی به سایت اضافه می کنید.هر تغییری که انجام می دهید می تواند بر رتبه بندی سایت شما تأثیر بگذارد.

 

منبع:طراحان برتر وب