اهمیت روزافزون دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب‌سایت

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که اینترنت و فضای مجازی قدرت و اهمیت بسیاری در زندگی و کار ما دارد و می‌توان از آن در موارد زیادی ازجمله خرید لوازم موردنیاز و یا یافتن توصیه‌های کاری یا پزشکی قابل استناد استفاده کرد. اما استفاده از فضای مجازی برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین بیش از پیش رونق یافته و ازاین رو استراتژی دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب‌سایت و همچنین شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم جلوه می‌کنند که درادامه، اهمیت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بایدها و نبایدهای طراحی سایت

یکی از مشکلاتی که اخیراً بعضی از سایت‌ها با آن روبه‌رو شده‌اند این است که چطور در دستگاه‌های مختلف قابل استفاده باشند. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از تبلت برای وب‌گردی از دسامبر 2015 تا دسامبر 2017 ، حدود 30درصد افزایش یافته و استفاده از اسمارتفون‌ها در همین بازه زمانی، 80درصد افزایش را نشان می‌دهد. درحالی که استفاده از دسکتاپ تنها یک درصد افزایش داشته‌است. تجربه ثابت کرده است که طراحی وب‌سایت نقش بسیار مهم‌تری از محتوا در جهت جلب اعتماد مخاطبان ایفا می‌کند. چرا که وب‌سایت شما جایی است که مخاطبان از طریق آن با کسب و کار، محصولات و خدمات شما آشنا می‌شوند و در آن وقت می‌گذرانند تا مطمئن شوند که شما معتبر و قابل اعتماد هستید. پس به هنگام طراحی وب‌سایت خود به مواردی مانند تبلیغات، سرعت سایت، استفاده درست از رنگ‌ها و فونت مطالب دقت کنید. همچنین اهداف خود را مشخص کنید و مخاطبان خود را بشناسید و نیاز آن‌ها را در اولویت قرار دهید. زیرا نگه داشتن مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مخاطبان وفادار چالش بزرگی است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

بکارگیری استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب، موجب رونق بیزنس و کسب و کار آنلاین شما خواهدشد. به عقیده کارشناسان سئو اگر در استفاده از کلمات کلیدی دقت کنید، رنک سایت شما بالاتر خواهدرفت. همچنین استفاده از ویدیو و انیمیشن در طی دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است و برندهای مختلف، محصولات و خدمات خود را با انتشار ویدیوهایی در یوتیوب یا فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنند و این‌گونه به بهتر دیده شدن خود کمک می‌کنند.

اهمیت سئو

امروزه اهمیت سئو بر کسی پوشیده نیست و می‌دانیم که سئوی قوی، رتبه شما را در موتورهای جستجو افزایش می‌دهد و برند شما را هرچه بهتر به مخاطبان معرفی می‌کند. از نظر کارشناسان، محتوای خوب و باکیفیت موجب جذب مخاطب می‌شود اما باید برای بهتر دیده شدن محتوا از ابزارهای دیگری نیز مانند تبلیغات و اطلاعات داده‌ای استفاده کرد. به عبارت دیگر، کیفیت به تنهایی کافی نیست. برای مثال می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مختلف در مورد محصولات و خدمات خود تبلیغ کنید و سپس آمار بازدید را ارزیابی کنید و از داده‌های به دست آمده در جهت بهبود کیفیت سئو استفاده کنید.

شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که گفته شد، شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در رونق بیزنس شما دارند. یکی از شبکه‌های اجتماعی مورزد توجه شرکت های بزرگ و البته تاثیرگذار واتس‌اپ می‌باشد. واتس‌اپ میلیاردها کاربر در جهان دارد و شما با استفاده ازاین محبوبیت می‌توانید ارتباط بیشتر و بهتری با مخاطبان خود برقرار کنید. مطالعات نشان می‌دهند که در واتس‌اپ ۹۸ درصد پیام‌ها باز و خوانده می‌شوند و ۹۰ درصد آن‌ها تنها در سه ثانیه اول پس از دریافت باز می‌شوند. همچنین ۸۴ درصد اشتراک‌گذاری‌های آنلاین اکنون از طریق کانال‌های خصوصی اپ‌های پیام‌رسان انجام می‌شوند. از آنجا که واتس‌اپ هنوز فضای اختصاصی برای تبلیغات یا امکاناتی مانند اکانت تجاری برای بخش تجارت ندارد، پس شما باید در بازاریابی خلاق باشید و استراتژی خودتان را به‌کار گیرید و از محدودیت‌ها در جهت پیشرفت خود استفاده کنید.

کمپین خود را راه بیاندازید!

همان‌طور که حتما می‌دانید، بخشی از قدرت سرویس‌های پیام‌رسان این است که به تلفن همراه ما که وسیله‌ای شخصی‌ست وصل است و همه جا با ماست. بدین‌جهت، همه کمپین‌های تجاری باید بعد شخصی آن را در نظر بگیرند و احترام و اعتماد مخاطبان را به دست آورند چرا که اعتماد کلید موفقیت است. یکی از کمپین‌های موفق در این زمینه مربوط به شرکت هلمنز در برزیل است که هدفش تشویق مردم به استفاده از مایونز نه فقط به عنوان یک چاشنی بلکه به عنوان یکی از محتویات غذا بود. از این رو، از بازدید کنندگان وب‌سایت خواسته شد که شماره موبایل خود را به همراه عکسی از محتویات داخل یخچال منزلشان در سایت ثبت کنند. سپس از طریق واتس‌اپ با سرآشپزهایی کانکت شدند که می‌خواستند با سس مایونز و دیگر مواد موجود در یخچال آن‌ها غذایی درست کنند. سرآشپزها حتی با ارسال عکس و ویدئو آن غذاها را به آن افراد آموزش دادند. و نتیجه این بود که ۱۳۰۰۰ شرکت‌کننده به‌طور میانگین ۶۵ دقیقه در واتس‌اپ با این برند در ارتباط بودند. شرکت هلمنز از این کمپین بسیار راضی بود و آن را در کشورهای دیگر مانند آرژانتین و شیلی نیز اجرا کردند.

با مشتریان خود بیشتر تعامل کنید

شما همچنین می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی به مشتریان خود رسیدن اجناس جدید، فروش‌های ویژه و اتفاقات هیجان‌انگیز دیگر در فروشگاه‌ و وب‌سایت خود را اطلاع دهید و پیام‌ها و سوالات آن‌ها را مستقیماً پاسخ دهید. این کار باعث اعتماد بیشتر مشتریان به شما می‌شود و ممکن است فروشگاه شما را به دوستان خود پیشنهاد کنند و در نتیجه کسب و کار شما پررونق‌تر خواهد‌شد. روش دیگری که می‌توانید به کار گیرید این است که از مشتریان خود بخواهید با محصولاتی که از شما خریداری کرده‌اند عکس و فیلم تهیه کنند و برای شما بفرستند و برای برندگان تخفیفات ویژه در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید لینکی برای چت مستقیم ایجاد کنید و در وب‌سایت، ایمیل یا صفحات اجتماعی خود قرار دهید اما به خاطر داشته باشید که پاسخ سریع به این‌گونه پیام‌ها اهمیت دارد و در صورتی که دیر جواب دهید یا اصلا نتوانید جواب دهید اثرات مخربی برای برند شما به دنبال خواهد داشت. سعی کنید حجم پیام‌ها را مدیریت کنید و یا زمان‌های مشخصی را برای پاسخ دادن اعلام کنید. فراموش نکنید که کمپین‌ها بهترین و موثرترین راه بازاریابی هستند و کسانی که با همین امکانات به روش درست فعالیت می‌کنند موفق خواهند‌بود.

آنالیز و بررسی داده‌ها

برای داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتنیگ موفق در کسب و کار آنلاین، باید زمان مفیدی را صرف بررسی داد‌ه ها کنید. برای مثال باید آمار بازدید سایت را بررسی کنید و با استفاده از آن، کیفیت محتوا و همچنین طراحی وب‌سایت خود را بسنجید و ببینید چه عواملی در این آمار موثر بوده‌اند و در جهت بهبود آن‌ها قدم بردارید. به خاطر داشته‌باشید که همه این استراتژی‌ها به اعتبار برند شما کمک می‌کند پس آن‌ها را به درستی به کار گیرید و شاهد پیشرفت روزافزون خود باشید.